Saturday, July 10, 2010

Ngoceh, Nongkrong, Nelpon, Ngobrol

Ngoceh - baru nak start cakap.
Nongkrong - duduk termenung, buang masa.
Nelpon - telefon.
Ngobrol - ramai orang Malaysia-Singapork pun tahu, berbual.
Perkataan-perkataan ini saya nampak di satu iklan di dalam mall.
Untuk iklan suruh orang beli 'ponsel' - telefon selular.

Yang saya kagum ialah ada beberapa jenis ponsel buatan tempatan, atau mungkin buatan luar negara (Taiwan?, China?) yang dijual di Indonesia - macam-macam bentuk pelik terjengah di mall grosir (borong) Ambassador, tapi tak sempat nak teliti.
Banyak jenis ponsel seperti yang saya pernah nampak - tapi tak juga sempat teliti - semasa di Delhi dan New York (di kedai-kedai barangan murah).
Yang di Delhi diiklankan sebagai buatan India.
The tech guy in me didn't have the time to explore.


Macam-macam makanan baru saya pelajari - ada sebuah Kedai Buntut, untuk yang suka makan Sup Buntut (sup ekor).

Dan ada Nasi Liwet (Gambar kiri) - kami gelak sakan, tak sempat tanya apa bahannya.
Lagipun kami tak pasti halal ke, jika kita makan Sup Buntut bersama Nasi Liwet???? Hahaha.

Jika nak makan nasi ambeng rupanya dipanggil Nasi Langgi. Sedap.



Ini kali kedua saya minum Wedang Ronde (Gambar tengah). Orang jawa kata, wedang = minuman, ronde = bebola.
Jadi Minuman Bebola.
Ooi, teh halia luar biasa siap dengan bebola berisi kacang. Terbakar lidah dengan minuman ini.
Waduh, pak, mabukkk saya! Enak skali!

Kemudian ada sejenis masakan dibuat daripada tauhu.
Masalahnya ialah namanya: Sapo Tahu. Macam mana saya nak order?
'Mas, saya nak order sapo tahu'.
'Pak, jika kamu tak tahu, saya pun tak tahu, siapa yang tahu.'
'Sebab itu saya kata tadi, saya nak order sapo tahu, mas.'
"Iya, siapo yang tahu? Saya tak tahu!'.


Yang paling saya gelak ialah sebuah restoran di mall besar bernama Cafe Luwak. Ia menjual Kopi Luwak (Gambar bawah sekali).
'Apa itu kopi luwak?' tanya si remgold, rusa tua dari Geylang.
'Ia dari biji kopi yang udah jadi kotoran luwak (najis binatang civet), kemudian dibersihkan, dijadikan kopi'.
Alamak, minum kopi bekas najis binatang....

Tapi ianya mesti sedap dan laku sebab kat bandara (bandar udara=airport) Soekarno-Hatta ada beberapa kedai menjual kopi luwak bungkus ni.

Harga secangkir kopi luwak di mall itu ialah 82,000 rupiah (RM29!!!), jika nak pure yang keluar dari usus si luwak tu (setelah dibersihkan).
Aiks. Mahai brader.
I stuck to my regular Spinelli's latte.

OK, baru tadi (Sabtu malam), rusa dah balik Geylang.


--------------------------------------------
CERITA-CERITA LALU DI BLOG MENGENAI INDONESIA

- Perbezaan Mal-Indo dari kacamata Karim Raslan, PR supremo dan penulis, yang duduk di Indonesia.
- Semasa saya membuat liputan gempa bumi di Padang, Sumatra.
- Naik ojek ke bandara sebab macet! Cakap stail Indo.
- Ramai pemain bola Singapore lari ke Jakarta.
- First time in Jak, a huge mosque and huge church side by side.

--------------------------------------------

TAMBAHAN PAGI 

1) HARGA MAKANAN

Apasal mahal sangat harga makanan di Jakarta ni?
Memanglah kami makan di mall dan restoran (bukan di kaki lima), tapi rasanya makanan mall-restoran biasa di Singapore-KL lebih murah jika dibandingkan gaji orang awam.
Takut juga saya rasa dengan food inflation ni - di India sekarang ini ada isu besar hampir nak rak.
Sebab monsoon rain dah kurang, maka harga makanan melambung, sehingga orang dah memberontak di India.

Mungkin hanya tanggapan salah saya yang berkelana beberapa hari saja di Jak ni. Tapi saya tidak pun duduk makan di tempat makanan elite, hanya di restoran biasa di beberapa mall, tapi saya rasa 'Kok mahal skali, Neng!'
Eeks makanan fast-food, bakery, kopi Spinelli's, dan food court, hmmm, boleh ke orang bekerja pegawai rendah di pejabat mampu?
Gue rasa enggak bisa, dong.
Jika makan tiga orang udah 65,000-100,000 rupiah (RM20-RM35), gimana rakyat biasa mampu?
Nanti saya nak tanya rakan saya yang kerja di Jak. Sebab mungkin ada perbedaan gede antara harga dalam mall dengan harga di warung tepi jalan tu.

Ini belum masuk cerita Indo ni sedang membuka tanah untuk contract farming.... yang boleh jadi kontroversi besar jika harga makanan tempatan melambung.

2) BANK

Maklumlah negara besar, membangun pesat.
Semua bank besar dunia nampak di downtown Jakarta - sekitar Jalan Sudirman dan Jalan Thamrin.
Barclays, HSBC, Bank of China, ANZ ada tower block sendiri.

Di KL, cuma ada dua daripada bank besar Singapore - OCBC Bank dan UOB Bank. DBS Bank, syarikat GLC milik Temasek dan bank terbesar di Tenggara Asia, hingga kini belum masuk pasaran Malaysia. Tak tahu depa tak mahu masuk atau belum dapat lesen, sebab bukan mudah nak dapat lesen bank.
(Bank terbesar Malaysia, Maybank, dah lama dapat lesen masuk Temasek, di mana ia dah pun masuk retail banking bersama bank antarabangsa lain. Mereka tawar competitive rates untuk pinjaman rumah dan kereta, buka akaun dan bawa kad kredit. CIMB pun ada di Singapork - dulu lesen RHB Bank, jika tak salah).

Di Jakarta, waduh Om dan Tante, ada gedung-gedung ketiga-tiga bank ini. DBS dan UOB atas nama sendiri.
OCBC membeli bank Indonesia bernama NISP, jadi ada gedung OCBC NISP.

Dan juga nampak dua bank GLC Malaysia, Maybank dan CIMB Niaga (depa beli Bank Niaga dulu). Maknanya OK ler, pandai juga syarikat GLC yang "dicontrol Malayo" ni menjalankan business.
Errr walaupun, katanya ada problem dulu bila Maybank take over BII di Indonesia. Semua dalam cerita ini ditolak keras oleh Maybank. Tapi kini nampaknya dah smooth kes Maybank-Bey Iii Iii ini.

No comments:

Post a Comment