Tuesday, July 20, 2010

Temasek Darul Bah ngintai Smart tunnel KL

Saya tulis di sini bahawa Sinka-pour kena bah buat kali ketiga dalam sebulan Sabtu lalu.
Kali ini rakyat lebih marah lagi.
1) Kali pertama yang kena teruk ialah Orchard Road (jalan mata empat Orchard Road dan Scotts Road). Yang marah ialah tauke-tauke kedai seperti di basement Lucky Plaza dan Liat Towers.
2) Kali kedua kena kawasan miskin seperti Geylang dan Macpherson, tapi kena sikit juga kawasan orang kaya Bukit Timah dan Telok Kurau (sebab dekat dengan Geylang, ramai juga 'Melayu kaya' Singapork tinggal di kondo dan landed houses di Telok Kurau). Tapi tak teruk sangat, jadi marah pun sikit je.
3) Sabtu lalu, teruk Bukit Timah dan Telok Kurau kena. Basement di tiga kondo di Bukit Timah tenggelam - lebih 100 kereta mewah masuk air teruk. Merc, Audi, Porsche pun ada. Melenting mamat ni semua.
Ada seorang pemilik Porsche berkata: Saya baru belanja S$40,000 (RM92,000) repair kereta ni, kini dah masuk air lagi.
Seorang bakal menteri yang tinggal di Telok Kurau pula komplen beliau tak dapat keluar sarapan sebab keliling kawasan rumahnya bah.

Maka berteraburanlah wakil PUB (agensi air/water agency) dan Menteri Ehwal Sekitaran dan Sumber Air, Yaacob Ibrahim, kena explain. Kasihan.
Dalam Cabinet Sinka-pour ni ada 21 orang, hanya beliau seorang saja Melayu. Kini kena serang air bah pula.
Tapi takpe, beliau cekap, tentu timbul macam sabut (mamat ni kenal saya, jadi takut depa baca blog ni, mampos aku kena buang negeri kat Changi Point, pancing ikan).

Fakta-fakta yang dikeluarkan PUB dan 'Mr Yakult' (orang Singapour dah marah, panggil Yaacob, 'Mr Yakult'. Takpe Pak Menteri saya tetap sokong).

1) Yang menyebabkan banjir BUKAN Marina Barrage - ampangan air yang saya tulis di sini (baca kat bawah sekali).
Mereka kata jika tak ada Barrage tu - lagi teruk banjir.
Itu pun saya rasa ramai masih tak yakin. Orang lagi marah, kau cakap apa pun dia tak dengar.

2) Masa bah kali pertama bulan lalu, PUB kata ia terjadi sebab longkang di Orchard tersumbat dengan batang pokok dan sampah.
Negara glamour, longkang pun ada nama. Nama longkang itu ialah Stamford Canal - satu Singapore semua orang tahu kat mana Canal ni - ia selari dengan Orchard Road tapi di bawah tanah.
Rupa-rupanya bukan tersumbat, tapi kerana hujan lebat sangat, Stamford Canal tak dapat cope.
Rakyat makin marah, sebab macam berdalih. Dulu kamu kata sumbat, ini dah tukar lagu pulak.
Pemerintah kini jadikan priority pertama nak lihat Canal terkenal ni cukup atau tidak. Mungkin kena dalamkan atau dibesarkan lagi, kata Pak Yaacob.

3) Banyak lagi sang longkang akan dibuat lah satu negeri. Banyak projek sedang berjalan pun.

Tapi yang rakyat confuse dan marah ialah kenapa dulu jika hujan lebat pun tak jadi gini? Ini dah tiga kali dalam tempoh satu bulan (30days).

Dan hari ini, tahniah besar untuk Malaysia.
Semalam boss suruh saya telefon wartawan kami di KL buat story tentang Smart Tunnel di KL tu, yang berharga RM1.9 billion.
Singapore agaknya nak tahu macam mana KL Bandar Bah kini jadi KL Bandar Sampah. Errrr maaf, Bandar KalisBah.

Saya tolong sikit buat grafik besar dalam The Straits Times hari ini. Ada cerita lagi tentang bagaimana terowong 11.8m ini (7 kali lebih tinggi dari manusia) telah selamat KL daripada TUJUH banjir besar sejak ia dibuka tiga tahun dulu, dalam Julai 2007.
Hidup Mahathir!

No comments:

Post a Comment