Friday, July 23, 2010

Guan Eng kurang bijak dalam isu Nik

Dr Mahathir baru tulis di sini kenapa Umat M satu dunia marah dengan Amerika.Beliau memperkatakan tentang isu Israel dan sokongan kuat Amerika terhadap rejim pembunuh yang sedang mengHolocaust rakyat Palestin.

Saya pula rasa Amerika ada sewel sikit dalam isu lain - antara 'pengganas' yang dalam jail di Guantanamo ialah orang yang salahnya satu saja.
Saya dah baca dua kes yang diterbit di akhbar New York Times dan/atau International Herald Tribune (the international version of NYT).
Dua kes yang dibawa oleh US ialah si mamat di Afghanistan ni ditangkap dan dibawa ke Gitmo kerana cuba membunuh askar Amerika di Afghanistan.
Maksudnya, Amerika bawa askarnya ke Afghanistan nak bunuh mamat Taleban ni (memang musuh saya pun), dan sesiapa saja yang bersekutu dengannya.
Jadi orang tu semua lawanlah balik, takkan nak duduk diam kena bom dan tembak oleh tentera Amerika.
Tapi kerana mereka ni lawan balik nak bunuh askar Amerika, maka mereka dilabel pengganas.
Aiks.

Lu datang nak bunuh gua boleh, tapi jika gua tembak balik, gua jadi pengganas???? Lu masih tetap hero?!?!?!
Tak adillah brader.

You can kill me freely, but if I point a gun at you because you come to my country/my brother's country to kill me, I am a terrorist?

Ini antara sebab mengapa Taleban gila (dah merebak ke Yemen penyakit ini) senang dapat recruit baru. Sebab ada logiknya yang tak kena.
Salah satu kes yang saya baca ialah di sini.
Baca ayat ini:
"He (Omar Khadr dari Canada) was charged with murdering U.S. Army Sergeant 1st Class Christopher Speer with a hand grenade during the battle in Afghanistan and making roadside bombs for use against U.S. forces."

Kan mereka sedang berperang?!?!?! Kau ingat ni komputer game ke? Kamu boleh bunuh saya, tapi saya tak boleh bom kamu balik?

Tolonglah orang Washington (dan orang yang rapat dengan Washington seperti Abang Nuar):
Saya harap sungguh-sungguhlah Amerika perbetulkan logik ini.
Sebab saya respek Amerika ni dan tak mahu depa dibenci di dunia Islam kerana logik perang yang tak ada logikal.
Jika yang nak dibunuh tu orang awam, atau gereja pun, memanglah salah besar.
Ini kamu datang tempat saya, nak bunuh saya!

Saya respek Amerika kerana ia negara yang bawa demokrasi ke dunia (dulu wanita tak boleh undi), ajar kita anggap semua manusia sama rata (dulu dia ada slavery orang Negro), banyak peralatan termasuk barangan dan serba-serbi komputer yang mereka reka (Internet, PC, Windows, iPad, stealth fighter). Mereka begitu creative.
Dan jika kamu baca lagi cerita orang Amerika ni: antara ramai manusia di dunia, kaum merekalah yang paling banyak menderma dan suka buat kerja volunteer. Malu saya masa di Amerika dua minggu baru-baru ini - the spirit of giving to charitable donations and the spirit of volunteerism are very high in America.
Yang kita ngaku Muslim, habuk.
 

LGE dan Nik 

KENAPA saya bawa cerita Amerika ni, sedangkan nak cerita tentang Lim Guan Eng (LGE) dan Penang?

Di Penang tu pun, LGE ada buat benda baik. Kalau kita nak tipu diri sendiri, kita kata tak ada yang baik.
Saya sebagai orang neutral yang tak dibenarkan menyokong Umno-BN atau Pakatan (akibat wartawan yang bukan dari Malaysia), saya ada nampak kebaikan DAP di Penang ni.

Dah kurang desas-desus corruption; kerja sikit, komisyen lebih.
Dah lebih ramai kontraktor kecil Melayu dapat kontrak (tak seperti dulu, yang dapat hanya geng si anu dan si anu saja); LGE pernah bayar duit saguhati (jika tak salah RM400 seorang?) kepada ramai tahfiz Penang.
Memanglah sikit, dan duit gula-gula, tapi jika Menteri Besar Umno di mana pun, ada ke yang akan beri RM4 kepada tahfiz Bible atau tahfiz Bhagavad Gita?
(Saya diberitahu bahawa apabila kuil Cina yang besar terbakar di Kuala Terengganu baru-baru ini, orang Cina minta Menteri Besar Ahmad Said sedikit wang kerajaan nak buat repair. Satu sen depa tak kasi! Walhal yang diminta duit rakyat - oil money, bukan duit Mat Said. Yang tolong collect, akhirnya, orang PAS).
Dah ada bibit nak tunjuk sikap amanah dalam pentadbiran di Penang.
Nak jaga duit rakyat dengan lebih rapi.

Tapi yang saya tak sedap dengar ialah penghinaan LGE ni terhadap pegawai kerajaan persekutuan Nik Ali Nik Yunus.

Katalah LGE betul dan tepat bahawa Nik Ali ni tak cekap dan ikut cakap Umno saja. Marahlah dia kerana tak cekap tu - dan TUNJUKKAN di mana silapnya.
Dalam isu A, B, dan C sini, sepatutnya beliau buat gini, tapi beliau tak buat.
Ini isu-isunya seperti yang dilaporkan The Star:
The projects were the arches at Botanical Gardens, the Penang Hill funicular train service and now, the alleged illegal sand mining in Balik Pulau. 

Tapi kenapa sampai gunakan kata-kata kesat??? (jika betul yang dilaporkan):
LGE kata Nik Ali ni  
"incompetent, 
useless, 
unprofessional, 
coward and 
should be sacked".

'Incompetent' and 'unprofessional' tu saya boleh terima. Sebab jika kerja tak betul, tentu orang atas akan turunkan fatwa.
Tapi 'useless', 'coward' dan 'should be sacked' - tak kena, pada saya.

Jadi kenapa LGE dan Jeff Ooi nak marah pula apabila Nik Ali menjawab?

Kata Pak Nik:
 “As a civil servant, I decided to keep my cool as I am not empowered to respond. However, Lim has continued to attack me and in doing so, he is trying to smear my reputation as a civil officer. This is the last straw. I have to say my piece."

Tak logik jika kita serang orang, lepas tu orang serang kita balik, kita marah!
Tolong lah LGE, move on.
Dah cukuplah kamu kata tu, orang semua dah faham.
Tak payah nak alih pandangan kata kenapa Umno yang taja press conference tu dan sebagainya. Siapa lagi yang pandai panggil press conference? Takkan DAP atau PKR.
Banyak benda lain nak buat di Penang.
Sebab jika diteruskan, saya gerenti, polemik bangsa pula akan timbul:
Cina ni kalau diberi kuasa, hah, macam itulah. Mereka kepala besar dan buli orang Melayu. Nak memperbodohkan kaum Melayu.
Lagi merumitkan keadaan.
Move on.

No comments:

Post a Comment