Thursday, March 11, 2010

Pameran kemegahan empayar Mughal di Singapore

Bukan senang nak dapat jolokan seorang lagenda, period lagenda, atau zaman lagenda.

Baik zaman nabi-nabi, jenderal besar seperti Genghis Khan dan Saladin (Salahuddin Al Ayubi) mahupun nak dapat nama bandar lagenda seperti Rome atau Baghdad - hingga kini jadi sebutan ramai.

Mungkin di masa depan zaman Dr M akan dinamakan 'period lagenda Malaysia', atau mungkin juga pemerintahan Nik Aziz Nik Mat di Kelantan.
Lagenda bukan maknanya benda tu baik ke tidak. Genghis membunuh puluhan ribu manusia pun dikira pemerintahan lagenda - hingga hari ini tak habis orang menceritakannya. Lagenda maknanya ia meninggalkan kesan mendalam.


SEJARAH & ILMU ALAM

Masa di sekolah dulu, subjek yang saya minati ialah History dan Geography.
Maths dan Literature pun okay, tapi janganlah Science! Hahaha.
Dulu, cikgu baru ajar Bab 1,2 saya dah nak habis baca buku-buku teks Sejarah dan Ilmu Alam itu semua. Syiok.

Saya kini sedang membaca buku ini - The Rise and Fall of the Great Empires (dah tua-tua ni suka baca buku bergambar, kalau tidak, mabuk).
Dan yang saya suka bawa ke sana sini dulu ialah Warlords.


EMPAYAR MUGHAL

Salah satu empayar lagenda ialah Empayar Mughal di India (1526 hingga 1858).
Ia dikenali sebagai zaman gemilang India zaman dulu.
Nama mereka berasal dari nama orang Mongol yang masuk Islam. Mereka berketurunan jenderal Mongol-Muslim seperti Tamerlane (Timur-i Lang atau Timor the Lame).
 
Zaman empayar Muslim bermula dengan masuknya tentera mereka ke India dengan membunuh ramai orang. Zaman dulu tak pakai undi, ISA atau bayar cukai. Dia pakai pedang tajam. Hahaha.

Tak payah cerita panjang, yang mula masuk ialah kaum Mongol-Afghanistan yang membina Qutb Minar.
Dari mana anda ingat nama 'minaret' (menara muezzin) tu datang?
Kalau anda dah nampak betapa tinggi dan megahnya Qutb Minar di Delhi dan baca sejarahnya, menara yang lain semuanya pendek, jadi dipanggil minaret (anak Minar). 

Pendekkan cerita: Dari zaman itu, maka tumbuhlah Empayar Mughal - mereka lebih dikenali sebagai keluarga beraja yang membina Taj Mahal.


HARTA KARUN MUGHAL DI SINGAPURA

Jika anda nak mempelajari cerita dan kekaguman Mughal ni, kini ada pertunjukkan harta karun mereka di Asian Civilisations Museum di Temasek.
Bermula bulan lepas, akan berlangsung hingga hujung Jun.
Datanglah!
Kalau dah lihat kehalusan seni mereka, baru kita faham sejarah nenek moyang kita (saya, Dr M ada darah India DKK, dan ramai lagi dalam Umno, PAS, PKR dan PAP pun!).


GAMBAR ATAS: Naskah Quran dalam kotak bersalut batu mahal buatan Mughal. Waduh, cantikkkkk sekali!

GAMBAR BAWAH: Taj Mahal dibina oleh Shah Jahan untuk isterinya yang meninggal, Mumtaz Mahal. Diperbuat daripada marble putih.
Tetapi sebenarnya, rekabentuk Taj Mahal (jangan terkejut) di tiru dari bangunan yang diperbuat daripada sandstone warna merah.
Apabila Emperor Mughal bernama Humayun meninggal, isterinya yang begitu sayang dengan beliau, Hamida Banu Begum, membina bangunan ini!
Kini ianya dinamakan Humayun's Tomb (Makam Humayun) yang terletak di New Delhi. Sama kan bentuknya dengan Taj Mahal? Cicit Humayun copy bangunan moyangnya, dan ditambah empat Qutb Minar kecil ('anak Minar').

Jadi kalau pak jantan nak mati, suruhlah isteri binakan makam gini, kat hujung Jalan Ampang.
Atau mak ziza bila nak meninggal kelak, suruhlah pak jantannya bina Taj Mahal kat Kepong.

Lepas tu kita boleh nyanyi lagu Sheila Majid 'Lagenda'.
"Hingga kini menjadi sebutan
Terpahat namamu di ingatan."
"Patah tak tumbuh lagi
Hilang belum berganti
Kau kebanggaan tersendiri"





TAMBAHAN PAGI 10.15AM

Tempat-tempat bersejarah dan cantik giler di seluruh dunia disenaraikan sebagai World Heritage Sites.
Maknanya ia menjadi kebanggaan semua manusia.
Dan juga mungkin sebagai warning - kamu janganlah jahanamkan tempat tu dengan membina bangunan tinggi di keliling dia, atau buka kedai mamak atau hotel betoi-betoi kat sebelah.
Macam kota tua George Town sikit masa dulu bodoh nak bina bangunan tinggi, macam mana nak terus qualify dalam senarai ini? Ada harta tak tau jaga, bongok sakan.

Taj Mahal, Humayun's Tomb dan Qutb Minar (termasuk Agra Fort di Agra dan Red Fort di Old Delhi yang saya dah kunjungi - kedua-dua castle ini buatan Mughal juga) semuanya termasuk dalam senarai glam ini.

Senarai World Heritage Sites kat sini. Singapore satu habuk pun tak ada tempat bersejarah. Malaysia ada tiga - Gunung Mulu saya belum sampai, yang lain dah pun. Anda pun pasti dah kunjungi.



No comments:

Post a Comment