Wednesday, March 24, 2010

Imuniti Parlimen dipermainkan; saya nak muntah

Di Parlimen Singapore satu zaman dulu (saya di bangku sekolah), seorang Ahli Parlimen Melayu membawa isu yang menggemparkan dan melucukan satu negara.
Beliau (yang dah arwah) berkata bahawa ramai orang heboh ketakutan, yang dimaksudkan orang Melayu Singapore, kerana ada berita bahawa bagi setiap jambatan yang sedang dibina, kepala dua-tiga manusia mesti ditanam di situ - lebih kurang begitulah ceritanya.
Masa tu Temasek sedang membangun pesat, tahun 1970an. Heboh Dewan, kerana MP lain semua tertawa besar.
Tapi isu itu perlu dibawa ke Parlimen kerana ia melibatkan keselesaan masyarakat.
Dan ia menjadi isu, kerana banyak sangat desas-desus bahawa anak si polan dari kampung itu dan ini hilang. Ada pula kata kepala dia dah kena tanam kat tepi projek jambatan.
Setelah pemerintah menolak dakwaan itu, isu jadi kluk kluk kluk kejap, lepas tu tak timbul lagi.
Sebab rakyat dah dapat penjelasan bahawa jambatan dikukuhkan dengan besi dan simen, bukan kepala anak Melayu.
 
Inilah antara sebab bahawa dalam sistem perundangan Britain, yang diamali di Malaysia dan Singapore malah Amerika pun, parliamentary privilege atau immunity dikekalkan.
Biar Wakil Rakyat boleh membawa isu apa sekalipun, tanpa was-was. Beliau tak perlu takut ditertawakan, apa lagi takut kena saman.
He has the right to bring any issue of public interest into the House, without fear of being sued for not giving the correct details.



PARLIMEN DISALAHGUNA? 

Sejak kebelakangan ini, Parlimen Malaysia kecoh kerana isu-isu sensasi dibawa ke tengah.
Ada yang berbohong kerana nak score political points, ada yang membawa fitnah tapi tahu bahawa mereka tak boleh disaman, dan ada pula cerita-cerita yang lebih baik dimasukkan dalam blog fantasi, bukan Dewan Rakyat.
Membuang masa rakyat yang dahagakan kepimpinan/leadership.
Merugikan negara yang perlu jalan yang terang untuk terus maju.
Dan merendahkan martabat dan nama mereka yang bergelar Wakil Rakyat dan Yang Berhormat, kerana suka tuduh-menuduh macam budak-budak kecik.
Kamu di pilih jadi Wakil Rakyat untuk selesaikan isu rakyat, bukan nak main political game yang merosakkan negara. Ini saya tujukan untuk kedua-dua pihak.

Ini pada pandangan saya sebagai orang luarlah, mungkin itu yang dikehendaki rakyat Malaysia.

Baik cerita Apco dan Yahudi, Ibrahim Ali ada saham syarikat judi kononnya, isu memburukkan Anwar Ibrahim dan Sept 16, nama Agong dan tentera diheret juga, Zul Nordin kata ada pihak ketiga suruh beliau burukkan nama PM Najib dan isterinya, dan sebagainya.
Aish. Bingung saya lihat.

Betul ke dengan melakukan ini semua rakyat akan membuka mata lalu mengundi kamu dan parti kamu?
Atau sekadar ikut nafsu dan selera masing-masing, tak kisah rakyat mampos ke tidak?
Tak kisah sama ada negara angkat saya ini dipandang rendah oleh orang luar?

Terpulanglah. Saya orang kecil dan orang asing.
Tapi rasanya jika banyak blog dan suara-suara luar yang komen bahawa mereka dah nak muntah baca berita-berita begini, mungkin (mungkin saja) Wakil Rakyat kalian akan bertaubat. Dan tanya isu-isu yang boleh membawa manfaat.
Ini antaranya bagi saya.


ISU-ISU PENTING BUAT SAYA 

- Kita tertanya-tanya sama ada ekonomi akan pulih dengan baik, dan bagaimana caranya.
Apa isi New Economic Model yang akan dikeluarkan oleh PM Najib. Adakah ia akan membantu ekonomi atau tidak? Kalau tidak, pembangkang silalah keluarkan cara yang lebih baik. Dapat dimanfaatkan bersama.

- Ramai pekerja asing di Malaysia, dan mereka merendahkan tahap gaji pekerja tempatan. Sehingga diplomat Jepun dengan berani beri amaran kepada kerajaan agar terus mengambil pekerja asing. Kalau begini, siapa yang akan mempertahankan gaji pekerja tempatan? Tentunya Ahli Parlimen boleh bincang di dewan.

- Ramai khuatir tentang kadar jenayah di Malaysia. Rompakan di tepi jalan dan yang pecah rumah seperti begitu berleluasa walaupun polis keluarkan statistik bahawa jenayah dah menurun. Bagaimana pihak kerajaan dan pembangkang dapat bekerja sama (di negeri Pakatan baik di negeri BN) untuk mengurangkan jenayah. Mungkin kalau dah tangkap mereka ni, kita bawa masuk Parlimen cepuk penjenayah ni ramai-ramai di live TV? Kan lebih baik dari pekik-memekik isu titek bengek!?
Memang isu jenayah ini telah ditanya. Tetapi yang saya harapkan ialah debat yang mempunyai hasil yang melegakan rakyat, bukan hentam-menghentam.

- Isu pelajaran juga membimbangkan, kerana nampaknya universiti tidak mengeluarkan pekerja yang pandai berbahasa Inggeris dan yang mahir dalam bidang yang diperlukan majikan. Dan kini, didapati pelajar perempuan lebih ramai dari pelajar lelaki dalam universiti! Yang jantan ke mana? Masuk politik? Nak tambah kerosakan negaralah tu! Apa gunanya ada 19 universiti kerajaan tetapi terus dikatakan oleh majikan mengeluarkan pelajar yang tak pandai berbahasa Inggeris dan kurang kemahiran? Macam mana nak lawan ekonomi India, China, Thailand, Indonesia, Vietnam, Filipina dan Cambodia. Di India dan Filipina, terutamanya, pekerja mahir mereka pandai berbahasa Inggeris. Jadi mereka senang masuk sektor kilang, tourism, restoran dsbnya. Apa yang boleh dilakukan leh kerajaan dan di negeri pembangkang?

- Saya tulis di sini bahawa negara kecik Temasek hasil sektor perkhidmatan - perbankan, pelabuhan, perdagangan minyak. Walaupun tanahnya kecil tak boleh buat pusat kewangan dan pelabuhan lebih besar lagi, dan tak ada hasil minyak.
Thailand menjadi tempat terbesar di Asean untuk membuat dan memasang kenderaan baru. Ini dipanggil the Detroit of Asean (mungkin Asia), kerana semua syarikat besar kenderaan ada kilang pasang kereta di sana untuk dieksport.
Malaysia lebih banyak tanah dan tenaga kerja nak menaikkan nama negara dan kembangkan ekonomi dalam semua bidang ini. Kalau dibincang di Parlimen lah.



- Filipina bersaing dengan Malaysia di Asean untuk menjadi call centre dan BPO, walaupun kedua-duanya kalah kepada India yang mempunyai ramai pekerja biasa yang mahir berbahasa Inggeris.
BPO = business process outsourcing. Maknanya backroom operations sesebuah syarikat. Di Penang (saya rasa masih ada, kurang pasti) syarikat gergasi komputer Dell menjadikan Malaysia sebagai BPOnya. Segala proses dalaman Dell dilakukan di Malaysia.
Begitu juga beberapa buah bank terkemuka di dunia, mereka melakukan BPO mereka di Malaysia, dan juga sebuah syarikat gergasi Singapore! Maaf, saya tak berani beri nama sebab kurang pasti mereka masih menggunakan Malaysia untuk BPO atau dah pindah ke negara lain, di mana kos pekerja tak begitu tinggi tetapi mereka mahir (dalam basic accounting, misalnya) dan pandai berbahasa Inggeris.
Misalnya, jika kita order komputer di Vietnam atau kita komplen bahawa duit kita di bank besar di Jakarta kekurangan, atau ada masalah telekomunikasi di Singapore, semuanya akan dibawa ke pusat BPO di Malaysia untuk diselesaikan.
Begitu juga call centre ini.
Saya pernah ke Cyberjaya kira-kira 5-7 tahun lalu apabila syarikat gergasi minyak (ooi! besar syarikat ni, tapi tak pasti masih di sana ke tidak) membuka call centrenya. Semua masalah atau isu diselesaikan di call centre itu.
Tapi jika Malaysia kekurangan pekerja mahir dan bijak bertutur orang putih, amacam???
Tak boleh bincang isu ini di Parlimen ke? Cara nak menyelesaikannya, bukan tuduh menuduh dan nak score points saja.

- Malaysia ada suatu kekuatan - ia mempunyai sistem perbankan Islam yang terbesar di Asia, antara yang terbesar di dunia. Tapi cukup ke pekerja mahir yang graduate untuk masuk bidang Islamic banking ni?
Jaga-jaga, sebab Singapore dan Hong Kong, London dan Dubai pun dah masuk bidang ini. Dan kerana sistem perbankan tradisional Singapore, Hong Kong dan London lebih baik dari di KL, mungkin Malaysia akan tewas di bidang ini juga. Cuba Ahli Parlimen bawa soalan ini, dan dibincang bersama: bagaimana nak perbaiki sistem bank Islam ni.


Isu-isu inilah yang saya nak dengar, tapi yang kita baca saban hari ialah Wakil Rakyat bertekak nak menjahamkan satu dengan lain, dan mengheret nama negara ke dalam longkang.
Saudara/saudari, jika ada blog atau kenalan politik, suarakan isu ini kepada mereka. Rakyat dah meluat dah.
Atau mungkin saya seorang yang meluat, kamu semua syiok mereka bertegang urat dan tak ada masa nak bela nasib kamu?
Ish ish ish.

No comments:

Post a Comment