Saturday, March 6, 2010

Piala Dunia - Temasek kena tumpang nonton di JB

Pada zaman dulu (dekat-dekat zaman batu), semasa saya di sekolah rendah di Temasek dan tinggal di kampung, saya penyokong kuat team terkuat di Liga Bola Inggeris (English football league), hari ini namanya ialah English Premier League.

Bukan team Manchester United (mereka masa tu sedang nak jatuh ke Division Pertama! George Best baru retire, hahaha).
Bukan Spurs atau Newcastle atau Chelsea. Semua tak ada habuk.
Yang kuat nak menentang team pujaan saya hanyalah Liverpool kerana ada Kevin Keagan pakai jersey nombor 7, dan Arsenal kerana ada Alan Ball pakai baju nombor 8!

Team No.1 masa itu ialah Leeds United! Ya, itu team saya!
Tak tahu ada yang ingat kapten mereka masa tu, Billy Bremner, pemain handalan (No.7) Peter Lorimer dan golkeeper hero David Harvey. Juga Allan Clarke dan Eddie Gray.
Boss mereka ialah Don Revie.

Leeds menang League Cup tahun 1968, FA Cup 1972, dan menjadi League champions pada 1969 dan 1974.
Baca di sini di bawah 1961-1975 The Glory Years.

Masa tu juga setiap tahun ada British Championships (tak tahu ada lagi ke tidak), di mana empat team bertembung di padang nak tentukan juara UK: England, Scotland, Wales dan Northern Ireland. England saja yang kerap menang.
Begitu terror Leeds ini, pernah pada satu ketika mereka mencapai rekod paling ramai pemain bermain untuk team antarabangsa DALAM SEHARI.

Dalam empat permainan British championships itu, seramai 14 orang pemain Leeds (11 barisan utama dan 3 dari reserves) bermain untuk England, Scotland, Wales dan Northern Ireland, pada hari yang sama!
Saya rasa rekod itu masih dipegang Leeds. Sila betulkan kalau salah, sebab saya tak rasa ada team lain terror macam tu lagi lepas Bremner, Lorimer dan lainnya bersara.

Lepas tu, naik ke sekolah menengah dan kolej, Manchester United dan Liverpool mara, saya pun dah 'tua', hilang minat. Team warna merah kerap menang.
Samalah kenapa saya tak menonton F1. Team warna merah selalu menang. Jemu.

(GAMBAR - Mamat pendek, kapten Leeds Billy Bremner dijunjung selepas menang FA Cup 1972. Yang mengampu kaki kirinya ialah Lorimer. Yang kanan sekali berbaju gelap, masa tu semua goalie pakai baju hijau, ialah Harvey).

-------------------------------------------------------
FIFA TAMAK, TEMASEK RUGI

Tetapi, setiap empat tahun, minat saya terhadap bolasepak akan naik semula.
Saya gemar menonton World Cup.
Yang bongoknya saya, saya gemar menyokong team yang gerenti kalah.
Namanya ialah Italia.
Dan team kedua saya ialah Turkiye. Kumpulan Erdogan, heehee.

(Nak tunggu Malaysia masuk piala dunia ni, mungkin saya dah nazak nak mampoi tahun 2050 agaknya. Nak tunggu Temasek, lagi tak guna).
Kali ini, Turkiye tak masuk pun.
Nama dan kumpulan FIFA World Cup 2010 di sini.

Tetapi ada masalah besar nak menonton World Cup di Singapore kali ini!
Hanya 95 hari sebelum World Cup - Piala Dunia bolasepak bermula di Afrika Selatan.
Tidak seperti Malaysia dan 200 negara lain, Temasek BELUM LAGI sign deal dengan FIFA nak menayangkan siri perlawanan.
Masalahnya mudah: FIFA tamak nak duit berlebihan. Kalau tidak, mereka tak akan benarkan Singapore tayangkan permainan empat-tahun-sekali ini.
FIFA mahukan US$28 juta/Sing$40 juta (RM96 juta).
Kurang ajar betul.

Ceritanya panjang.
Astro di Malaysia dah sign deal. Tetapi kena bayar tiga kali lebih mahal daripada dulu. FIFA ni tamak tak kena tempat.
Setiap negara bayar harga yang berlainan. Dia ada monopoli, boleh buat apa saja.
Baca di sini, sini, sini.

CERITA PENDEKNYA - Selama ini di Temasek, English Premier League dibeli dan ditayang oleh syarikat cable TV utama, Starhub.
Tetapi tahun ini syarikat cable TV yang nak berkembang masuk rumah anda, Singtel mio TV, membayar harga sangat tinggi untuk membeli EPL ni untuk empat season (2010-2013). Harganya Sing$250 juta (RM600 juta). Makkkkkkk oi.
Jadi apabila FIFA mendapat tahu, dia pun berkata dalam hati: Eh eh, syarikat Singapore ni kaya-kaya, mari kita tekan dia dengan harga tinggi.
Starhub dan mio TV membuat bida bersama (joint bid) untuk World Cup agar harga dapat dikawal. Itupun FIFA tamak-nenek-dia-mati-tertelan-bola-plastik-berkecai-dalam-perut.


Kalau dah tiba waktunya, mereka tak tayang juga di Temasek, terpaksa saya terbang ke KL atau masuk hotel JB nak nonton.
Nasib baikkkkkkk ada jiran :-(

No comments:

Post a Comment