Monday, March 29, 2010

Hari ini dalam sejarah - Model Ekonomi Baru

Hari ini, Thalatha (orang moden kata Selasa), PM Najib Razak akan keluarkan framework atau garis kasar Model Ekonomi Baru atau New Economic Model (NEM) yang telah lama diwarwarkan.
Isi penuh NEM ini akan keluar pada Jun dalam Rancangan Malaysia ke10 nanti.

Beliau dan orang-orang kanannya dah lama kerja kuat dan telah 'spin' isu ini sehingga menjadi sesuatu yang besar - iaitu NEM ini akan membawa Malaysia daripada sebuah Middle Income County kepada High Income Country.
Jadi kalau isinya 'lembek', payah lah brader.
Takut credibility gap yang timbul seperti PM sebelumnya, di mana spin doctor beliau pandai 'menspin' (perkataan baru) tapi cakap tak serupa bikin.

Tapi semua orang juga faham bahawa bukan senang nak bentangkan game changer seperti ini. Dan PM Najib kena jaga hati semua orang - ada yang kata tukar semua, dan ada yang kata kena protect orang Melayu yang ramai masih di belakang.

Yang saya khuatir ialah kerana yang akan dibentangkan hari ini sekadar framework, takut nanti orang terkejut kerana tak ada isi yang solid yang membuat orang berkata 'Wow'.
Takut spin lebih dari isi.
Kita tunggu dan lihat.


Hari ini dalam sejarah 2 - Anwar pun nak cipta sejarah

Sementara itu, Anwar Ibrahim di Parlimen hari ini juga nak bentangkan sesuatu yang nak merosakkan imej kerajaan dan nama PM Najib. Isu Apco dan Israel.
Nak cakap banyak pun susah, nanti orang kata saya sokong sangat Pak Najib.
Saya dah tulis di sini, saya dah merasai bahawa orang dah mual dengan taktik serang-menyerang dalam Parlimen, sedangkan rakyat perlukan kepimpinan/leadership nak dibawa ke mana negara-angkat saya ini, bukan benda-benda yang hanya merosakkan namanya tapi tak tunjuk jalan keluar.
Baik pembangkang atau MP kerajaan, kalau benar apa yang dikatakan itu semuanya fakta, cakaplah di LUAR Parlimen.
Bukan di dalam di mana anda ada imuniti, tak boleh disaman.

No comments:

Post a Comment