Monday, March 22, 2010

Anwar, Qaradawi & cucuk-mencucuk

Nama ulama ni Yusuf al-Qaradawi. Beliau seorang yang agak kontroversial baik di Egypt/Mesir mahupun di dunia Islam. America dan UK takut betul dengannya sehingga tak kasi beliau masuk ke sana. Kena ban.

Tapi di Malaysia, status beliau ni macam Nabi (maaf kata). Saya pun tak tahu kenapa. Mungkin sebab beliau menjadi tokoh Maal Hijrah?
Atau apa yang dikatakannya semua sedap didengar oleh rakyat Malaysia? Iaitu ngam dengan apa yang kita nak dengar? (Garu kepala).

Setahu saya, hanya dalam ajaran Syiah saja ada imam yang apabila memberi fatwa, kita semua kena tunduk menyokong sepenuhnya.
Tapi nampaknya umat Islam Malaysia (dan ada yang di Singapura) begitu gembira difatwakan of Qaradawi ini. Hmmm, kenapa ya?


SEJARAH HITAM TEMASEK


Di Singapore di tahun-tahun 1990an, umat Islam di Temasek gemar betul memanggil ulama dari Indonesia untuk bersyarah di masjid-masjid kami.
Kalau ada ulama dari Indonesia datang, maka penuhlah sesuatu tempat itu dibanjiri mereka yang dahagakan ilmu dan kewarakan.
Walhal pada masa itu pun, dah ada bisik-bisik orang - Kenapa kita ni syiok sangat dengan mereka?
Kalau semua mereka ni terror dan warak sangat, tentu negara mereka lebih baik perangai umat Islamnya? Sedangkan Indonesia masa tu pun teruk dengan KKN (korupsi, kolusi dan nepotisme).
Tapi semua di Temasek khayal, sebab ini negara Wali Songo dan Buya Hamka.
Ini negara ribuan pesantren!
Kebetulan Pena Minang baru pulang mengunjungi pesantren di Jawa. Syiok baca ceritanya!

Dan pada masa itu, walaupun ada ulama Malaysia seperti Haron Din, Ismail Kamus dan beberapa orang dari Abim, mereka tak sebesar ulama dari Indonesia ni. Masa tu mereka 'masih muda' lagi (25-30 tahun lalu).
Saya masih di kolej pada masa itu, tapi masih ingat lagi - surau di kawasan flat saya pernah adakan maulid (kat Singapore kita panggil majlis 'maulud'), pun kena panggil seorang ulama Indonesia agar surau akan penuh!


PELAJAR MUDA DAN CANTIK

Tapi sesuatu benda yang memalukan terjadi selepas itu, yang sehingga kini, nama ulama Indonesia dah tak laku lagi. Dah 20 tahun lebih - sekitar 1987-1989, jadi saya tak ingat semua detailnya. Ummie, kalau ingat tolong beritahu.
(Ini ditambah lagi selepas peristiwa 9/11 dan Bali bombings - Orang Singapore pun dah 'was was' dengan ulama Indonesia ni kerana dikhuatiri bawa ajaran extremis).


Salah seorang ulama yang paling popular masa itu, maaf saya lupa namanya, mempunyai sebuah pesantren/madrasah.
Dia begitu gah sekali. Agaknya kalau ustaz ni bersyarah di masjid dan Deep Purple ada concert kat Orchard, saya seorang saja yang bernama Islam yang pergi tengok Ian Gillan menyanyi 'Smoke On The Water' (the fire's in the sky!)

Wah kerana beliau begitu pandai bersyarah (ustaz tu, bukan Ian Gillan), maka berduyun-duyun anak Melayu Singapore dihantar untuk belajar di pesantrennya di pulau Jawa (lupa di mana).
Saya masa tu kerja dengan akhbar Singapore, Berita Harian.
Rakan senior saya membongkar cerita ini - dengan diam-diam ustaz besar ni dah kawin dengan seorang pelajar muda dan cantik dari Temasek. Aich.
Kalau tak silap, tak diberitahu ibubapanya.
Dan jika ingatan aku betul (mungkin salah), dia ngap lebih dari seorang pelajar.
Kecoh satu negara.
Berbulan lepas tu, tuduh-menuduh, tuding-menuding terjadi di Singapore - kenapa kita ni fanatik sangat dengan mereka, siapa yang salah - mesti Majlis Ugama Islam Singapura atau masjid-masjid yang suka menjemputnya. Apa nak jadi? Mana barisan ulama kita? Siapa nak tanggung dosa? Dah di dah, kluk kluk kluk. Bising satu kampung.

Dipendekkan cerita: Jangan terlalu fanatik dengan seorang dua ulama.
Ini nasihat wartawan cetek agama: Sebab tu dalam Islam mazhab Sunni, tak ada 'pope', tak ada ayatollah, tak ada sheikh yang kita harus ikut 100 peratus. Diajar kita fikir sendiri.
Tok Kluangman pun dah beri fatwa beliau - di sini.

Kenapa fatwa ulama ini boleh diperkudakan sedangkan kes di mahkamah masih berjalan?
Kenapa pula ada parti politik yang boleh mengeluarkan VCD dan makalah terhadap kes itu (baca paragraf dua terakhir cerita Insider ini)?
Cuba misalnya, kalau kes saya mencuri kereta sedang berjalan, lalu saya keluarkan VCD dan ribuan pamphlet kasi pada orang ramai bahawa saya tak bersalah - kerana ada bukti di tempat lain masa tu - tak kena debik batang hidung aku dengan hakim?
Keluarkanlah bukti dalam mahkamah.

Jangan takut Datuk Seri Anwar. Walaupun hakim mungkin mendapati kamu bersalah, jika kamu keluarkan bukti dalam mahkamah, rakyat akan menjadi hakim.
Mereka akan marah jika bukti kukuh tetapi hakim meyeleweng.
Kalau bukti dirasa tak kukuh, kamu masuk jail, ooi tentu lebih lagi yang marah.
Tapi ini Saiful baru tuduh menuduh sedikit saja, depa dah melenting. Tak syiok lah.
Nak cucuk-mencucuk dengan kerajaan ni, kena guna saluran yang betul. Ini pun, rakyat memerhatikan, Datuk Seri.

Dan kenapa pula orang yang 'membohong' dan 'menipu' - Saiful dan PM Najib Razak - berani bersumpah dalam masjid, tapi yang clean 100 peratus kata tak perlu?
Betul ada ulama kata tak perlu, tapi ada pula yang kata perlu!

Saya tak akan kata kes ni tak ada tekanan politik, dan tidak akan kata Anwar Ibrahim tu bersalah mencucuk di salah tempat.
Tapi penat rasanya rakyat dibawa ke sana ke sini, sedangkan yang kita mahu ialah ekonomi dijaga dengan baik oleh kedua-dua pihak, dan negara aman. Saya menumpang gembira sebagai anak angkat Malaysia.
Orang biasa macam keluarga saya hanya mahukan rasa selamat anak-anak kita ke sana ke mari jalan kaki dan naik LRT, isteri selamat shopping kat pasar tani, dan untuk kita terus bekerja kerana ekonomi mantap.
Mainan politik ni memuakkan.

Saya dah lama tak mahu komen tentang kes Anwar atau isu-isu pembangkang ni sebab ramai yang saya kenal rapat dalam PKR, PAS, DAP dalam kerja sebagai wartawan.
Tapi ini dah fed-up, sebab mereka sekali lagi mengheret nama baik mahkamah - yang memang dah lemah pun - ke arena antarabangsa untuk diejek dan dijadi bahan penghinaan.
Sama juga saya tak suka komen banyak tentang isu-isu Umno-BN, sebab tak mahu hati mereka tergiris. Nanti orang kata juga, kamu tak berani attack pemerintah Singapore, asyik attack kami saja.
Tak kali ni saya dah letih jadi pemerhati.

Nak main game, hati-hatilah tuan/puan.
Nama negara kalau dah busuk, padahnya dirasai oleh 27 juta orang.

Saya pernah tulis di sini - setelah dua tahun Pilihanraya Umum 2008, adakah Malaysia ditahap lebih baik?

No comments:

Post a Comment