Tuesday, March 9, 2010

March 8 - For better or worse? Masih awal nak kata

Dah masuk hari esok baru saya terasa nak menulis tentang March 8, dua tahun selepas tsunami politik Malaysia.
Sebab ramai lebih pandai buat analisa, saya pendekkan kepada beberapa 'cerita' yang saya lihat, dengar dan jalani sendiri.
Kerana ini pandangan peribadi, dan juga daripada seorang yang hanya berada di Malaysia secara part-time, tentunya ada yang tak setuju.
Tapi garis kasarnya gini:


1) Dari sudut nama negara di persada antarabangsa

Tentunya anda boleh bersetuju nama negara semakin teruk. Walau tentu ramai kata ini tak wajar.
Zaman Dr M dulu Malaysia dikenali sebagai negara Islam yang "sederhana", negara perdagangan yang ke-17 terbesar di dunia.
Dan sebagai negara yang lantang bersuara dalam isu-isu Islam-Muslim, Palestin, negara yang menentang pengembangan Amerika tanpa disekat orang lain (selepas kejatuhan Soviet Union sebagai kuasa dunia kedua).
Dr M pun berani selar Singapore jika tak puas hati! Terketar-ketar kadang Singapore nak jawab.

Masuknya zaman PM Abdullah Badawi, dan kini PM Najib R, banyak benda ni dah hilang.
Orang luar negara mempersenda nama Malaysia.
Malaysia kini dikenal sebagai negara yang melarang konsert Beyonce, bergaduh macam-macam tentang isu agama dan bangsa, nak sebat dan dah sebat pun wanita.
Itu kita boleh kata mainan media asing, media Barat.

Yang pasti, pemimpin Malaysia (maaf kata) kurang pandai jaga 'spin' atau mengawal keadaan apabila sesuatu isu itu muncul.
Apabila gereja mula diserang, s l o w betul kerajaan nak respons. Dan responsnya juga, pada saya, hanya dengan berkata: 'Rilek, brader, ini benda kecil'. Bukan nak tunjuk marah.
Itupun OKlah, kita boleh tuduh mainan media.

Yang saya lebih khuatir ialah berita ini - Jika dulu Malaysia di tangga ke 17 negara perdagangan terbesar di dunia (eksport + import) - kini katanya dah jatuh ke tangga 21.
Eksport semakin slow dan import pun sama. Ini cerita sensitif, saya berhenti di sini.
Cuma saya khuatir ini bermakna ekonomi negara semakin slow, jika dipandang dari sudut jangka masa 10 tahun.
Kena tunggu ada ke pemimpin yang akan umumkan berita tak baik ni. Sehingga itu, kata orang putih, I will hold my tongue.


Tetapi dari jarak jauh, isu-isu seperti ini boleh dipandang sebagai masalah sementara. Masih terlalu awal nak katakan damage terhadap nama Malaysia dah permanent.
Setakat demo sesakkan jalan dan 'gaduh' mulut, itu dianggap sebagai demokrasi biasa.
Selagi kilang yang dibuka tak diserang dan warga asing profesional tak kena serang, pelabur dan tourist tetap akan datang.
Yang lebih bermasalah ialah sama ada negara-negara yang bersaing dengan Malaysia di Tenggara Asia - seperti Thailand, Indonesia dan Vietnam - terus memperbaiki diri untuk menarik pelaburan ke sana.


2) Dari sudut ekonomi + pekerjaan

Terus kita masuk bab ekonomi.
Import + eksport seluruh dunia memang semakin slow, kerana ekonomi dunia pudar dalam jangka beberapa tahun kebelakangan ini (bukan salah Abdullah atau Najib).
Kini, kerajaan nak bentang New Economic Model, tetapi baru kelmarin katanya, benda ini akan dilewatkan lagi pengumumannya kepada June. Pulak.
Dulu katanya September 2009, lepas tu Februari, Mac.

OK tak apa, semua sedar memang susah nak terus pesatkan ekonomi brader. Pemerintah Singapore pun lagi senak nak terus naikkan ekonomi.
Masalah Malpura (Malaisia dan Singa pura-pura) ini sama saja: Rakyat dah biasa dengan ekonomi terus berkembang berbelas tahun, hidup semakin mewah, tetapi jadi orang atas kena fikir cara baru nak tarik pelaburan.

Yang bagusnya: Jika anda pekerja kilang mahupun pekerja biasa, pekerjaan anda masih selamat. Kadar pengangguran Malaysia adalah rendah.
Maknanya, walaupun dalam akhbar dan media online mahupun blog songsang sibuk hoo-ha hoo-ha tentang Umno, Pakatan dan Cina-Melayu-India ditindas dan menindas, hidup di Main Street Malaysia dari segi pekerjaan, tak banyak berubah.

Ya betul, jenayah masih berleluasa dan pendidikan negara masih tidak baik.
Saya khuatir kerana orang Malaysia ni susah sangat nak suruh belajar bahasa Inggeris.
Kenapa politik dipentingkan lebih dari mendapat jaminan lebih kuat bahawa anak-anak kita akan dapat kerja yang baik kelak?
Anak-anak Melayu dalam satu kelas tuition yang saya perhatikan dengan rapat, teruk apabila masuk bab Bahasa Inggeris ni. Dah besar-besar dan anak-anak orang berada, tetapi hancur dalam isu bahasa ni.
Ini mempayahkan anak-anak mendapat pekerjaan taraf antarabangsa di Malaysia kelak, apa lagi jika nak kerja di luar negara.
Sedangkan anak jiran saya pula, bukan saja dia pandai Mandarin dan Inggeris, Bahasa Melayu dia pun ok. Sedih memikirkan.


3) Dari sudut sekitaran politik + media

Yang baiknya kerana banyak perbincangan dan 'expose' (seperti enjin jet hilang, PKFZ, Teoh Beng Hock) isu-isu panas, dan saingan untuk support dari BN dan Pakatan, maka kerajaan dan 'orang-orang' jahat kini kurang nak buat jahat.
Atau kalau nak buat jahat merampok negara pun (termasuk yang di empat negeri Pakatan), terpaksa berhati-hati.
Kena lebih bijak, tak macam dulu. Suka-suka letak harga tinggi nak bina jambatan atau adakan monopoli yang menghakis duit rakyat.
Ini satu perkara positif dalam perkembangan negara: dulu Dr M pernah kata money changed hands bukan under table lagi, tapi above the table.
Kini mereka dah kena sembunyi bawah table kembali! Kalau tidak kena balon oleh NST, Malay Mail, The Star mahupun Kinisider (ini bila Malaysiakini kahwin Insider - sebab dua-dua anti-kerajaan).
Kalau tak kurang pun, perampok wang rakyat kini dah tak terlalu buat cara terbuka.


Conclusion:

Jika nak dipandang cara negatif, betullah. Sibuk sangat bincang politik sehingga kadang-kadang orang politik lupa sebenarnya rakyat dah muak.
Siapa dan di mana pun pemerintah, ramai rakyat biasa hendakkan benda-benda basic.
Anda buat ini, undi akan datang sendiri:

1) Jangan anggap rakyat bodoh apabila masalah timbul.
Ini saya tujukan kepada pemimpin Singapore juga! (Kadang muak dengar puak ini talk down dengan rakyat. Lain kali saya bawa cerita panas tentang pekerja asing di Singapore dan harga tinggi perumahan).
Explain dengan cara baik, bukan anggap 'Aku ni orang politik maka kami pandai, kamu bodoh. Nak ambik ni!'
Yang menaikkan tahap pendidikan kami adalah kamu juga, jadi kami dah pandai, jangan dianggap budak yang boleh diperbodohkan.
Tak boleh buat donno jika ada benda dah 'meletup', kena jelaskan dengan baik.

2) Keselamatan diri dan keluarga.
Jenayah perlu dikurangkan terus.
Susah abang polis kerana kerap kena buat kerja kotor orang politik.
Dan yang saya benci juga - pembangkang kata polis sibuk menjalankan kerja Umno, tetapi yang banyak sibuk buat Laporan Polis untuk siasat benda-benda taik pun mereka juga.
Samalah pada saya kedua-dua pihak BN dan Pakatan - harrass abang polis sehingga mereka pun keliru nak tangkap penjenayah ke nak tangkap orang politik!
Tangkap dua-dua sudah, abang polis. Biar aman hidup rakyat!!!

3) Mahukan pekerjaan selesa.
Tak semua orang boleh jadi, ahem, kroni atau CEO. Mahupun jadi arkitek atau manager.
Tetapi jika anak-anak kita dapat kerja kilang atau jadi security guard pun okaylah. Asal kerja mereka solid, tak kena retrench. Boleh besarkan keluarga, membeli rumah dan kereta kelak.
Dan ada keadaan aman nak gi kerja dan balik.
Dan harga makanan kat kantin ke restoran tepi jalan tak naik mendadak.

Mesej saya untuk anak-anak senang saja: Kau tak jadi jutawan belikan bapak Ferrari pun tak apa (kalau belikan pun aku terima! Yang warna kuning, please).
Tapi apabila bapak dah tua dah retire nak duduk dalam masjid (wee-weet), janganlah menyusahkan aku nak minta duit. Nak komplen tak ada kerja. Gaduh lakibini.
Sekali-sekali belikan aku kuih bakar ke anggur pun, jadilah.

Akhir kata, mesej mudah untuk siapa pun yang berkuasa di mana jua,
a) Utamakan hati rakyat.
b) Jaga hati pelabur dan *tourist.
Barulah c) Jaga hati kroni, keluarga dan puak kamu.
Yang dikhuatiri, pemerintah di banyak negara mulakan dengan c), lepas tu b).

[*Selepas eksport kilang dan penjualan komoditi - minyak/gas dan miyak sawit - wang tourist adalah ketiga penting untuk wang tukaran asing bagi menumbuh ekonomi. Jika mereka tak masuk, maka hotel, airlines, lapangan terbang, mall, restoran, teksi dan sebagainya terjejas teruk]

No comments:

Post a Comment