Thursday, September 16, 2010

Sosilawati - Perginya seorang pengusaha

Memang semua orang terkejut dengan pembunuhan kejam pengusaha produk kecantikan Sosilawati Luwiya.
Mereka yang membunuhnya begitu kejam sehingga membunuh tiga orang lain, seorang peguam, banker dan drebar.

Takziah kita ucapkan dan kita doakan roh mereka dicucuri rahmat dan keluarga mereka dapat meneruskan hidup setelah beberapa ketika kelak.


Bagi orang yang bekerja cari makan dengan majikan seperti saya, pembunuhan ini merugikan dari sudut lain juga.
Bukan mudah nak cari seorang pengusaha besar. Seorang wanita pula.
Kerana dengan perginya seorang pengusaha itu, masyarakat rugi besar.

Maaf rakan-rakan wartawan: Jika seorang reporter meninggal esok, masyarakat tak banyak rugi. Mungkin tak rugi apa-apa pun.
Jika remgold tercekik mampoi makan canai, yang rugi cuma 2-3 kerat orang saja.
Reporter ni macam sampah botol plastik tepi jalan. Ada harga, tapi murah sangat.
Mudah dan murah nak diganti.
'Kesian tite'.

Tapi seorang pengusaha ni banyak ideanya. Dengan idea itu bercambah jadi projek dan barangan, kedai dan pelaburan, pekerjaan dan business.
Nak kata seseorang pengusaha ni pakai kabel, ambil short-cut pun tak apa, asalkan tak menipu orang dan mencuri duit rakyat. Payah sungguh nak kembangkan business apa pun. Anda yang pernah menjual kueh raya mahupun multi-level marketing atau kedai runcit pasti faham.


Syarikat Sosilawati ada rangkaian 300 stokis. Paling kurang ada beberapa ratus keluarga yang dapat menambah rezeki kerana produknya.

Enterpreneur seperti Steve Jobs begitu bijak mereka produk seperti iPad dan Macbook, Apple ada 35,000 orang pekerja - tidak termasuk puluhan ribu yang bekerja dengan syarikat kontraktor Apple.
Dan seterusnya.
Nama-nama syarikat ini adalah juga nama pengusaha asal yang telah banyak berjasa kepada pekerja: Ford, Honda, Ferrari, Dell, Yeo Hiap Seng, Lemang Pak Ali.


Kita harap isu pembunuhan ini dapat diselesaikan dengan baik di mahkamah.
Apa gunanya kekayaan yang didapati dengan menipu orang, apa lagi dengan membunuh orang.
Orang ni penyokong politik pula. Tentu banyak dermanya.
But, how do you sleep at night?

--------------------------------------------
TAMBAH SIKIT


Siapa masih ingat Tan Sri Yahaya Ahmad? Bos DRB-Hicom dulu.
Apabila helikopter beliau terhempas dan beliau meninggal, ramai orang terkejut sedih. Sebab beliau masa tu baru ambil alih Proton-Lotus, dan ramai yang mengharap boleh menjadikan syarikat kereta nasional itu jadi maju meletup.
Rakan wartawan saya menulis = "there is a sense of unfinished business" dengan kematian mengejut beliau.

Mungkin ada akan kata, baik Yahaya Ahmad, Halim Saad, Lim Goh Tong, Ananda Krishnan, allahyarham boss Naza, Francis Yeoh, Vincent Tan, Datuk K, semuanya kroni tentulah kaya raya.
Tapi tuan, bukan semua kroni itu menjadi pengusaha yang menambah pekerjaan untuk kita dan anak-anak. Yang menambah nilai, adding value.
Tak semua yang dapat lesen mudah atau shortcut itu berjaya - lihat saja beberapa nama-nama 'kroni' Mahathir, Anwar, Pak Lah.
Ada yang ambil duit banyak-banyak, lepas tu calibut tinggal luar negeri. Atau dapat benda mudah jual saja tanpa menambah nilai dengan membina factory dan showroom. Ada yang dah dapat kontrak dan lesen mudah lepas tu kini tak tahu malu - menyerang kerajaan dengan wang mudah yang didapatinya, dan tak ngaku jadi kroni lagi!

Tabik kita kepada pengusaha.
Hail to the entreprenuer.

No comments:

Post a Comment