Wednesday, September 8, 2010

PKR diambang pilihanraya. Syiok nonton

Satu lagi topik politik sebelum masuk mood Raya!

Sebagai wartawan, saya berada di ballroom hotel Renaissance di Jalan Ampang pada April 1999 apabila Parti KeADILan Nasional dilancarkan.
Saya masih simpan name Press tag hari bersejarah itu, walaupun ia sejarah kecil untuk Malaysia.
Masa tu, ramai rakyat Melayu begitu marah dengan Dr Mahathir Mohamad dan caranya menghalau dan menghentam Anwar Ibrahim (rakyat bangsa lain risau dari jauh). Ramai yang khuatir itu akibat tak menentunya masa depan negara.
Belum lagi zaman Facebook, Blogger dan Twitter, orang masa tu pakai Tripod dan Geocities nak hentam kerajaan. Mereka ni adalah web-hosting sites, macam Blogger dan WordPress hari ini, tapi masa tu masih basic lagi. Juga SMS banyak digunakan. Tanpa Reformasi, SMS tak begitu popular di Malaysia!!!

Ramai khuatir tentang masa depan Malaysia kerana Dr M dan Anwar menjadi hero semua bangsa, satu negara. Malaysia maju giler.

Saya wartawan ekonomi masa tu, jadi semua ketik dan ketok dalam ekonomi sibuk ditulis pak chic muda (masa tu hensome macam Keanu Reeves selepas berjemur bawah mentari sehari suntuk. Hahaha).

Antara 1987 dan *1998 - selama 10 tahun - ekonomi Malaysia berkembang 8 peratus setahun, setiap tahun!!! Satu dunia pun tak begitu dulu - kini ekonomi China dan India dah jadi gitulah.
(*1998 GDP setahun tetap kuat sebab krisis matawang Asia bermula pada Ogos tahun ini. Jadi ekonomi selama tujuh bulan sebelumnya begitu rancak).

Ini saya dah selalu cerita - Kita semua pasti ingat masa tu nak beli Proton baru kena tunggu paling kurang 8 bulan.
Rakan-rakan saya pakai Proton Saga dua-tiga tahun, boleh jual dengan harga Lebih Tinggi dari apabila dibeli - pertama kali dalam sejarah manusia saya pernah dengar harga kereta biasa boleh naik setelah jadi second hand.

KLCC sedang dibina, jadi traffic jam satu bandar setiap hari! Pejabat saya masa tu di Wisma Budiman, dekat headquarters Maybank, di Jalan Raja Chulan. Masa tu bangunan Bursa Malaysia BELUM lagi dibina!!! Ada bukit tinggi di situ.
Istana Hotel, Hotel Equatorial dan juga Pan Pacific PWTC (selain ShangriLa dan Hilton KL) adalah top di Malaysia. Kini dah jadi bagaikan jaguh kampung setelah diambil lagi oleh jenama seperti Mandarin Oriental, Marriott, Westin dan Traders.

Masa tu orang nak panggil Cainis (Chinese) pendatang pun tak apa, nak kata Melayu bodoh pun okay, nak halau India balik Tamil Nadu can also. Semua lagi sibuk nak buat duit, tak ada masa nak gaduh bangsa dan agama, walau ada skandal Bank Negara, Perwaja, Bank Bumiputra.

Jadi setelah Anwar kena sack dan dimalukan begitu, ribuan orang ke dewan Renaissance nak jadi anggota KeADILan. Ramai anggota Umno.

DAP masih parti Cina totok masa tu. PAS parti Islamic state.
Atau disebut oleh seorang penulis - DAP was a Very Chinese Party, PAS was a Very Muslim Party.

Begitulah pasang surutnya politik dan kehidupan.
Kini dah banyak perubahan.
KeADILan dah jadi Parti Keadilan Rakyat setelah kawin dengan Parti Rakyat Malaysia.
DAP dan PAS juga dah tukar wajah dan lebih inclusive.


WALAU kita semua tahu ramai rakyat marah dengan Abdullah Badawi, ramai tak sangka langsung bahawa kemarahan begitu tinggi sehingga lima daripada 13 negeri Malaysia jatuh ke tangan PKR-DAP-PAS - enam jika dikira Wilayah Persekutuan!


AZMIN, JAKIM & SINGAPORK

KINI sejarah PKR akan dicipta lagi dengan pilihanraya dalaman mereka.
Azmin Ali lawan Zaid Ibrahim. Tak tahu jika ada lain yang akan masuk gelanggang.
Untuk Angkatan Muda, ada empat calon nak lawan wrestling.
Ada lima jawatan Naib Presiden.
Nampaknya parti akan berpecah.

Tapi sebenarnya itu biasa dalam politik. Yang penting ialah mereka bersatu kembali setelah 'bergaduh' kejap.


Sama ada kamu suka atau tidak, tanpa PKR ni payah juga masa depan demokratik Malaysia.
Begitu juga jika DAP dan PAS lemah. Ataupun jika Umno lemah.

Each has its own strengths and weaknesses.

Semuanya menambahkan kepada kepelbalgaian pandangan dan democratic space Malaysia.

Untuk saya, saya percaya dengan Chaos Theory. Jika semuanya berjalan lancar kerana Orang Atas control (seperti di Singapork atau jika sebuah Parti Islam control semunya seperti di Iran) maka otak manusia yang tumbuh dan hidup di situ adalah inferior.
Sebab mereka tak biasa idea mereka dicabar, penjelasan mereka diludah orang.
Jika sering dicabar, sering kena defend ideanya, orang itu akan menjadi manusia yang dynamic.

Saya takut jika Mais atau Jakim atau Umno atau PAP saja yang kuat dan orang lain semua dilemahkan sehingga takut nak kasi pendapat.
Kita lihat saja Amerika dan kenapa ia begitu banyak mengeluarkan dan memperbaiki inventions (the Internet, iPad, rocket technology mahupun Big Mac, Starbucks coffee) yang ingin ditiru orang.
Kita bandingkan dengan Iran dan Korea Utara di mana semua idea mesti datang dari Orang Atas, or else....
(Singapork semua idea POLITIK mesti dari Orang Atas, idea lain tak apa).


Pendekkan cerita: Saya harap PKR ni setelah bertanding jadi kuat dan bersatu semula, untuk kebaikan negara.
Mereka juga tunjuk jalan baru dalam pilihanraya parti - kesemua 400,00 ahli dari 218 cabang/division akan mengundi. Umno juga akan ikut jalan ini apabila ia mengadakan undi parti tiga tahun sekali. Bukan lagi pemimpin dipilih oleh sekerat orang yang menghadiri perhimpunan agung.
(PKR ni sebelum March 2008 dulu tak tahu ada 40,000 ahli atau tidak dan mungkin hanya 20-30 cabang yang aktif).

Tanpa pembangkang kuat di Malaysia, ditakuti Umno dan BN akan cepat lupa daratan, Kita lihat saja zaman Umno-BN begitu kukuh dari 2003-2008 tu dulu, Angkuh.
Cuma yang saya dan tentunya ramai lagi di sana tu yang mengharap PKR, dan juga DAP serta PAS, jadi pembangkang yang pro-negara.
Apa tu? Jika kerajaan buat sesuatu atau capai sesuatu yang baik, pujilah sikit.
Misalnya, cepat mereka bantai kerajaan apabila wang pelaburan mengalir keluar (angka tahun lalu). Tapi bila pelaburan masuk banyak, senyap pula (angka tahun ini).
Mereka cepat bantai bila ekonomi lemah dan salahkan kerajaan (tahun lalu). Jadi bila ekonomi kuat (tahun ini), salah ke jika dipuji?
Ini untuk menyejukkan hati rakyat yang gelisah dengan macam-macam isu, sebab semua benda dijadikan isu. Semua benda semacam salah di Malaysia, sehingga orang kata - orang politik hanya gila kuasa, hanya nak jadi pemerintah, nak masuk Putrajaya atau nak kekal dalam Putrajaya, jadi semua dijadikan bahan serang menyerang.


Saya yang menulis ini ialah rakyat selatan yang mana pemerintahnya kini semakin sedar bahawa tanpa a little chaos in the marketplace of ideas, negara boleh jadi stagnant.

Hanya ada dua pembangkang daripada 94 Ahli Parlimen yang dilantik (elected MPs) di Parliment Temasek. MP pembangkang ketiga dalam Parlimen ialah pembangkang yang kalah undi, tapi dapat undi tertinggi di antara semua yang kalah (the losing opposition MP with the highest score among the losing opposition members). Yang ketiga ni tak ada kawasanundi, dan tak boleh mengundi jika Parliment mengundi sesuatu isu - Non-Constituency MP atau NCMP.
Dan ada lagi sembilan Nominated MPs (NMPs) - Ahli Parlimen yang dipilih pemerintah PAP untuk masuk sebagai wakil interest groups agar buka mulut.
Susah orang luar nak faham, maka baca di sini.

Kini ada desas-desus Temasek akan mengadakan pilihanraya pada Mac tahun depan, bukan December tahun ini yang saya pernah tulis.
Malaysia pun akan ada pilihanraya dalam tempoh December-Mac ini! Tapi katanya, pilihanraya PARLIMEN saja dulu, bukan untuk DUN.
Jeng jeng jeng.

No comments:

Post a Comment