Wednesday, February 24, 2010

Ekonomi Malaysia-Temasek pulih. Bagus, tapi....

Kita bersyukur ekonomi dah pulih. Dah keluar dari recession, kemelesetan.
Tetapi jangan melonjak dulu, saudara dan permaisuri. Ada beberapa perkara yang membimbangkan saya.
Walau kita rasa lega - baik saudara di Malaysia walaupun saya di Temasek, yang mana ekonominya juga dah pulih - apa beberapa tanda menunjukkan api lilin ini belum mantap. Bila-bila masa angin meleset boleh tiup kembali, terus padamkan api.
Jadi saya kurang selesa dengan announcement kerajaan Malaysia bahawa semuanya dah AOK.
Pada saya lebih baik buat pengumuman lebih berhati-hati.
Saya tak kata kerajaan salah, cuma khuatir jika ekonomi go-stan balik nanti, orang kata kerajaan tak cekap membuat bacaan ekonomi, hanya semata-mata nak dapat point politik.

Di syarikat saya sendiri, gaji kami dipotong dari 2 hingga 8 peratus pada April tahun lalu apabila ekonomi dunia mula masuk longkang. Jika gaji kamu rendah, tahap office girl atau security guard, kena potong 2 peratus.
Pangkat marketing manager atau editor kena 8 peratus.
CEO kena potong gaji 10 peratus.

Dan bulan lalu, apabila surat gaji tahunan 2010 dikeluarkan, kami diberitahu bahawa SPH hanya memulangkan/restore SETENGAH saja gaji yang dipotong dulu, bukan sepenuhnya.
Maksudnya gaji kami masih kena potong dari 1 hingga 4 peratus.
Nak sejukkan hati, kami diberi duit sagu hati agar jika dicampur bonus - sangat tipis tahun ini - taklah seteruk sangat. Ada bonus lagi tu dah bagus!
Dan pemerintah Singapore pun menyatakan bahawa walaupun ekonomi kian pulih, jaga-jaga! Mungkin masuk longkang kembali kerana ekonomi Singapore - seperti Malaysia, China, Thailand, Philippines dan banyak lagi - bergantung kepada perdagangan luar (import-export). Bukan ekonomi tertutup seperti Myanmar, Indonesia dan India, yang mana jika ada global economic crisis pun, mereka AOK.

Dalam akhbar The Star ada ditulis kenapa ekonomi mungkin lemah kembali di seluruh dunia yang akan menjejas Malaysia, Singapore ni - baca di sini. Jika anda miss, baca ni -

- The data showed that Government spending had been integral to the expansion of the economy in Q4 and several economists were cautious of growth prospects this year, especially in the second-half when the impact of the stimulus measures recedes and a jobless recovery loomed over the Group of 7 economies.
- "Bank Islam Malaysia Bhd chief economist Azrul Azwar said the rate of growth would most likely continue into the first half of 2010 but could slow down after that as global recovery was affected by the unwinding of stimulus measures.
- “When the unwinding begins, there may be questions over how sustainable growth can be while the stubbornly high unemployment in the US and the euro-zone will translate to weak consumer demand that will affect Asia’s manufacturers,” he said.
- RHB Research Institute Sdn Bhd economist Peck Boon Soon said any recovery in jobs in the developed economies, crucial to export-reliant economies in Asia, would be gradual.
“Job growth in the US is slowly expanding. Businesses will hire temporary workers first as they see the economic prospects improving before they hire on a permanent basis,” he said.

--------------------------------------------------------
CAKAP MUDAH

PARA 1 YANG SAYA TUKIL - Ekonomi Malaysia (seperti ekonomi Singapore) diselamatkan kerana kerajaan mengeluarkan belanja besar/pump-priming/stimulus measures agar ekonomi tidak terus kuncup. Negara banyak mengeluarkan barangan elektronik seperti microchips untuk dipasang dalam handphone, komputer, kereta, peti ais dan sebagainya. Tetapi apabila ekonomi Amerika dan Eropah kuncup kerana krisis kewangan tahun lalu, maka pengeluaran barangan jelas kurang. Orang luar tak beli peti ais, TV, kereta, ekonomi kita terjejas.

Jadi agar ekonomi tak tenggelam, kerajaan Malaysia dan pemerintah Singapore lancarkan projek-projek pembinaan.
Di Singapore, depa tambah lif-lif baru kepada blok-blok, buat jalanraya atau renovate bangunan pemerintah dan buat lagi banyak blok perumahan. Dan syarikat diberi lebih geran training pekerja yang banyak, agar pekerja yang dah tak banyak kerja boleh terus belajar, tidak kena retrench.
Sama juga di banyak negara lain, semua ada stimulus measures. Di Amerika pun!

PARA 2 - Kawan saya, Azrul, berkata apabila "unwinding of stimulus measures" berlaku, jaga-jaga. Para ekonomi ni bila dia cakap, action. Gunakan big words.
Kata mudah - apabila pemerintah di seluruh dunia, termasuk Malaysia dan Singapore, BERHENTIKAN mengepam wang, barulah kita tahu sama ada ekonomi ni kukuh ke tidak. Pastinya akan perlahan dulu.
Apabila pemerintah dah tak kasi duit buat projek dan lebuhraya, adakah private sektor akan teruskan pembinaan?
Adakah orang Amerika dan Eropah akan terus membeli microchips dan minyak dan kelapa sawit pengeluaran Malaysia dengan harga lama? Ini juga belum tahu lagi.

PARA 3 - Adakah yang akan berlaku ialah "weak consumer demand"? Maksudnya, pada pertengahan tahun karang, adakah orang di Amerika dan Eropah - ratusan ribu dah kena retrench dan terpaksa gadai rumah dan kereta - akan mempunyai kekuatan ekonomi (dah dapat kerja balik? gaji setinggi dulu?) untuk membeli TV set, washing machines, kereta dan sebagainya yang menggunakan microchips buatan Malaysia-Singapore ni? Belum tahu lagi.

PARA 4 - Ini terpulang kepada "jobs growth" di negara itu. Kalau masih lemah ekonomi dan tak banyak orang dapat pekerjaan, maka weak consumer demand, ekonomi dunia akan lemah kembali.

Jadi, memang kita harus terus khuatir.
Janganlah nak beli kereta baru atau isteri baru dulu. Tunggu hingga June.
Juga, data foreign direct investment (FDI) belum dikeluarkan. Untuk tahun 2009, masih ada banyak ke syarikat yang nak membina kilang dan melabur di Malaysia? Kita kena tunggu dulu.

No comments:

Post a Comment