Saturday, February 6, 2010

Jawapan saya isu Melayu Singapore 'tertindas'

Di posting saya sebelum ini, ada hamba Allah menunjukkan 'bukti' bahawa Melayu Singapore ni teruk kena tindas, dan kata saya tunjukkan konsep meritokrasi taik kucing.
OKlah. terpulang. Tetapi saya jawab.
Dan lepas itu beliau - kasilah nama Abang oi - boleh menjawab. Syiok kita bincang isu ni, daripada gaduh tentang isu liwat dan seluar dalam Levi's.
Nak kata Singapore banyak masalah suka hatilah. Tapi kalau nak kata orang Melayu Singapore kena tindas ni, pada saya, biarlah gunakan fakta yang tepat.

Apapun, saya ulangi dulu apa yg ditulisnya:
------------------------------------------------------
Anonymous

Di Singapura, orang Melayu dijaga dengan amat "baik" oleh kerajaan Singapura. Secara purata, kualiti kehidupan orang Melayu adalah lebih-baik di sana berbanding di Malaysia.
Inilah hakikat tapi kalau dibanding dengan kaum-kaum lain di Singapura ,orang Melayu akan terasa mereka hanyalah golongan kelas tiga di sana selepas Cina dan India mungkin kelas empat selepas Cina, India, Lain-lain (Eurasian ..)
Hakikatnya;

i. tiada menteri kanan Melayu di Singapura, mungkin orang Melayu tiada merit? ...

ii. kalau orang Melayu masuk kekawasan sensitif tentera untuk bekerja dsb, mereka akan sentiasa diawasi ...orang melayu tidak dipercayai?

iii. Kalau orang Melayu bekerja disyarikat Cina, berkemungkinan besar orang Cina dari Malaysia yang baru masuk akan dinaikkan pangkat terlebih dahulu dari orang Melayu Singapura...Kawan Melayu Singapura saya kata disebabkan "sakit kulit"

iv. Budak-budak Melayu kesekolah tidak dibenarkan bertudung sekiranya kesekolah kerajaan tapi anak benggali dibenarkan pula.. takut pulak orang Melayu jadi ekstremis dengan bertudung...

v. Kalau masuk National Service, orang Melayu dikhususkan menjaga stor,medical dan latihan bersenjata kurang ditekankan.. takutlah tu kalau Singapura dan Malaysia berperang, orang Melayu akan berpaling tadah

v. walaupun bahasa melayu bahasa rasmi; bahasa Melayu hanya digunakan untuk menyanyi lagu kebangsaan "Majulah Singapura";kesian kan bahasa Melayuvi. Kuota untuk orang Melayu mendapat pendidikan seperti kedoktoran, ikut merit kata pemerintah

vii. Orang-orang Jawa ataupun orang Boyan,dalam kad pemgenalan tidak diklasifikan sebagai Melayu tapi Jawa atau Boyan. Orang-orang Cina samada Hakka , Foochow akan dikategorikan sebagai Cina. Orang India pun macam tu juga.

viii. Tiada lagi kampung Melayu di Singapura

ix. Kuota penempatan orang-orang Melayu.

Hakikatnya begitulah kehidupan orang Melayu,di penjara, dipusat pemulihan dadah bersepah orang Melayu, macam golongan kulit hitam di Amerika .
Kalau meninjau di pantai-pantai Singapura telah ada golongan yang hidup merempat dikhemah-khemah sementara rata-rata mereka adalah Melayu. Sedih bukan, begitulah nasib orang Melayu ditanah kelahiran mereka itu.

Beza sungguh nasib golongan minoriti di Malaysia ni.
Mereka bukan saja kaya-raya, dibenarkan berpolitik, beragama apa saja, bersekolah aliran mereka. Malangnya mereka-mereka ni tak pernah rasa bersyukur, hak-hak orang melayu dan agama Islam dicabar dan sekiranya orang-orang Melayu yang ingin memperjuangkan hak-hak mereka akan terus dilabel sebagai rasis dan fanatik.

Saya rasa toksahlah Rem nak menjaja hebatnya kerajaan Singapura dengan konsep 'meritokrasi' taik kucing mereka tu. Kata orang Melayu Singapura; "jangan bedeklah, kita orang dah lama tahu" lah..

Bekas pencari kupang Sungai Senoko
6 February 2010 13:20


------------------------------------------------------
JAWAPAN SAYA

Anonymous,
i love it when u talk dirty.
jangan banyak makan kupang, 'bang, nanti kolesterol tinggi :-)
saya berterima kasih banyak sebab yg diluahkan exactly perasaan saya dulu sebelum berkelana di msia 12 thn dan ditambah pengalaman di negara lain.
saya dulu rasa melayu spore kelas bawahan, ditindas, dsbnya. yg peliknya apabila bertahun di malaya, saya nampak KEBAIKAN dikelasbawahkan, ditindas (perkataan anda, bukan saya). kata orang tu, kalau dah rasa kena tekan, bila dah 'naik', syiok. Ahem, ini tak ada kena mengena tentang isu Anwar, ok!

sejarah malaysia berbeza dgn sejarah spore. pada saya respons kerajaan malaysia dgn dasar bumiputra selepas mei 1969 adalah tepat.
kini dah banyak golongan profesional melayu kerana dasar itu. engineer bumiputra adalah 40 peratus dari jumlah jurutera di msia (data 9th Malaysia Plan). doktor, lawyer, akauntan pun ramai - kira-kira 20-30 peratus dari total di malaysia.
bangga saya duduk rumah di kl di kiri kanan ada profesional melayu yg dinaikkan kerajaan umno-bn. hidup umno! (mampos orang pakatan tembak aku).

cuma yg saya nampak kurang ialah golongan entrepreneur. iaitu tycoon business. itulah yg cuba dinaikkan dulu oleh dr m dgn tajudin ramli, halim saad dsbnya. tapi gagal.
nasib baik ada khazanah naikkan golongan profesional managers di maybank, tenaga, telekom, cimb, dsbnya.
memang susah nak hidupkan benda yg baik ni.
dan juga sangat kurang ialah golongan perniagaan runcit. kedai2 di kl dan serata malaysia, jarang nampak melayu yg menjadi pemilik, selain restoran makanan dan boutique pakaian melayu. memang payah, tapi kita tabik malaysia sebab terus mencuba.
tetapi hari ini, tahun 2010, 40 tahun dah, dasar 1970 ini kena tukar sikit. tetapi sebagai orang luar bukan hak saya nak sibuk-sibuk cakap tentang isu ini (tapi nanti saya sibuk di lain kali!)

sejarah spore pula dan orang melayu temasek lain. kami jadi minoriti selepas spore dan malaysia bercerai. dan tak seperti kaum cina di malaysia - kaum minoriti tetapi kaya dan kuasai ekonomi. begitu juga minoriti cina di indonesia, thailand dan filipina.
minoriti melayu di spore ni miskin dan daif (secara purata): tak ada kuasa politik. dan tak ada kuasa ekonomi. talent dan skill pun kurang.
nak bargain dgn iman saja (eh wah eh wah).

jadi jawapan saya kepada apa yg anda bangkitkan.
lepas tu anda jawab balik, biar kita semua pelajari benda baru. saya fahamlah ada yg masih marah dgn pemerintah, tetapi saya lihat ahli keluarga saya - iaitu saudara dekat dan jauh, kebanyakannya tak kaya pun - kemarahan mereka dah kurang berbading puluhan dan belasan tahun lalu. tetapi mungkin keluarga saya songsang kot.
tak semestinya pandangan saya betul pun! dan ada tempat saya jadi devil's advocate dlm jawapan saya - iaitu saya berikan jawapan yg tak semestinya saya setuju, nak tengok respons anda semua.


i. tiada menteri kanan Melayu - cabinet spore 21 orang. 1 melayu, Yaacob Ibrahim (bekas lecturer).
india ada 4 orang menteri kabinet, eurasian/serani 0. Lihat di sini.
yg india 4 orang - 1 former surgeon, 1 lawyer kanan, 1 banker, 1 bekas lecturer.

MP melayu kesemuanya ada 12, dari 84 MP yang menang pilihanraya - 14 peratus.
Ada lagi 9 lagi MP yang dilantik ke Parlimen (nominated MPs) dan seorang MP tanpa kawasanundi (NCMP) - apa kejadah ni? Baca kat sini.
Maknanya dalam Parlimen Temasek ada 94 jumlah MPs.

MP melayu senior yg lain a) Abdullah Tarmugi (Speaker of Parliment, anak melayu jadi speaker 'negeri cina'), bekas wartawan.
b) Zainul Abidin Rasheed (Senior Minister of State foreign affairs - di msia, title equivalent senior deputy minister), bekas wartawan.
c) Zainudin Nordin, Mayor di town council - kata orang, title/gaji/kerja mayor ni sama senior dgn Minister of State (ini kena check, saya diberitahu).

sila baca list nama-nama MP melayu-muslim di spore tu di sini, mahupun yg bukan islam. yg pakai tudung pun ada - Halimah Yacob. lihat qualification dan kerjaya mereka. saya gerenti kita pun segan.
(semua ada alamat rumah, phone no. dan email! senang nak contact).

masalahnya: ramai melayu bijak pandai lain tak mahu masuk politik, ada rakan saya banker melayu (dua orang!) di dua bank terkemuka di dunia diajak jadi MP. tak mahu. gaji mereka dah lebih dari s$15,000 sebulan, jadi MP elauns katanya s$16,000 sebulan tapi sentiasa diawasi orang ramai. juga ada seorang pendidik melayu terkenal di spore dipujuk, tak mahu.
jadi jgnlah mudah marah pemerintah sebab melayu ada 'merit' tak masuk PAP, boleh jadi menteri. mereka takut mat kerang kutuk mereka 'belot masuk parti cina' tak?

ii. orang Melayu dan kawasan sensitif tentera - betullah tu. yg samdol nak mengebom tentera amerika di spore dulu kan anak melayu spore juga. kumpulan JI. jadi tentu pemerintah takut melayu geylang nak jadi jebat taliban!
kita kenalah bagi mereka 'caya sama kita balik.

iii. bekerja di syarikat cina - yg melayu gi kerja dgn syarikat cina tu buat apa! samalah misalnya di msia (mahupun indonesia, india, thailand, filipina, jepun, perancis, amerika): tentulah jika naik pangkat ikut bangsa bos!
misalnya, ada harapan ke cina msia jadi ketua khazanah? ceo petronas? boss maybank? atau melayu msia masuk syarikat genting, public bank, berjaya group - sampai kiamat tak akan jadi bos besar!
tapi kalau kerja di syarikat antarabangsa lain cerita.
- anak melayu spore kini jadi MD di bank besar swiss, UBS, di spore.
- Executive Director UBS Investment Bank pun ialah anak melayu spore.
- juga CEO Carrefour for msia, spore markets.
- dan CEO Cathay Organisation.
- ada MP melayu spore kini - dulu dia jadi CEO SingTel international.
- seorang lagi MP melayu kini MD syarikat MNC amerika.
- anak melayu spore pernah jadi bos Apple di spore.
- dan GM di DHL spore.
ramai mereka ni saya kenal, jadi tak letak nama. nanti depa kata saya nak 'gaduh' kat blog menjaja nama mereka pulak!

iv. ke sekolah tidak dibenar bertudung - ini form over function. kita lihat sendiri: di sekolah atau tempat kerja, bila waktu makan atau duduk bersama, semua orang lebih SELESA (bukan pasal racist) dgn bangsa sendiri (atau yg kaki bola dgn gang sendiri, yg sokong PAS/Umno dgn mereka saja).
jadi dikhuatiri melayu bertudung hanya sesama mereka, dan cina dan india - dah memang susah pun nak ajak kaum lain duduk bersama - semakin tak rapat dgn melayu di sekolah.
'tapi ini agama kata wajib!'. masalahnya ialah pemerintah takut benar dgn melayu jadi extremis ni. kau nak salahkan depa?
yg jadi JI 30-40 orang lebih tu semua melayu. yg pakai serba hitam nampak mata saja pun ada di spore, tak banyak campur dgn melayu lain pun sebab mereka suci sangat.
apa kata kita beri kaum lain selesa dgn kita. kita tunjukkan melayu 'terror' belajar dan pintar bekerja dan rajin tekun, jadi orang segan.
lepas tu kau pakai selimut masuk sekolah pun orang kasi.
dikhuatiri melayu spore ni dah lah pembelajaran lemah, nanti duduk sesama sendiri tak mahu cedok pengetahuan dari yg lain.
kalau tak terima apa yg saya kata ni ada jalan lain - ada empat madrasah kat spore - semua ajar matematik, sains dlm bahasa inggeris - baca di sini - kamu masukkan anak dlm tu lah.
tapi anak anda rugi sebab tak campur bangsa lain.
dan lebih penting lagi, orang bangsa lain tak akan tahu tolak ansur yg perlu bila duduk campur dgn pelajar melayu. mereka tak akan tahu cara islam dan cara orang islam.
akhir kata: betullah ada tak puas hati, tapi the bottomline is brutal: kamu kaum minoriti. dah lah tu lemah lagi. tak suka boleh gi hijrah. ramai pun orang spore bangsa cina, melayu dan india dah calibut ke australia, canada dan US. ini zaman 'talent flows', ada qualification, we don't have to take the bullshit.

v. National Service, orang Melayu jaga stor dan latihan bersenjata kurang. takut Melayu akan berpaling tadah - dah saya bincang di (ii) di atas.
memang betul lah tu, pemerintah takut kamu tak tembak askar melayu di raja bila malaysia menyerang spore kelak, tetapi menembak ah chong spore kat sebelah.
tapi nak kata melayu semua dibodohkan, tak juga.
dah ada jeneral anak melayu pertama dalam Angkatan Bersenjata Singapura, Spore Armed Forces. saya pernah tulis di sini.
dan dalam civil defence, apabila gempa di sumatra yg saya cover dulu, ketua team 42 orang itu ialah anak melayu spore. pangkat Lieutenant-Colonel (LTC) - di sini.
ini bukan sebab team ni di hantar ke indonesia, baru letak budak melayu. dia Commander of Second Civil Defence Division. ada desas-desus mamat ini akan terus naik ke atas sebab cekap.
kadang orang melayu ni suspicious sangat tentang 'sikap racist' pemerintah spore jadi tak nampak ke-terror-an bangsa sendiri.

vi. bahasa melayu bahasa rasmi, dah lemah - ini bukan pasal racist ke apa, tapi sebab ekonomi.
kat spore, cina sama cina gaduh besar sebab bahasa mandarin pun setengah dari masyarakat mereka pandang rendah. sebab tak ada economic value.
kau nak jadi banker kaya? accountant, lawyer dan surgeon? nak cakap bahasa mandarin saja? tak laku kamu!
di msia pun bahasa melayu jadi lemah atas sebab yg sama.
di india tentang bahasa hindi, mereka pun gaduh. ada slogan parti politik hindu BJP: 'Hindu, Hindi, Hindustan' dulu - terkejut orang yg suka tengok filem hindustan.
maknanya india patut beragama rasmi hindu, berbahasa hindi, dan nama negeri hindustan - negara utk orang2 hindu. BJP menang kejap, lepas tu kena halau, Congress menang kembali!
di china sendiri, orang berebut nak belajar inggeris.
memang kesian, tapi takkan nak salahkan pap lagi? esok kupang tak ada pun, kau salahkan pap.

vii. ada kuota orang Melayu dlm pendidikan seperti kedoktoran - cerita ni dari saya di sekolah dah dengar. tapi ada bukti ke? maaflah kalau setakat tuduh2 tanpa data. tunjukkan budak melayu yg tak dapat masuk sebab kena bilis orang cina, india? saya sendiri nak tahu ni! nak tunjuk kementerian pendidikan. kau ingat aku takut ke kalau ada fakta? tapi jika setakat dengar dari kawan, tah 'yah lah.
atau kamu nak special quota agar lebih ramai melayu jadi doktor? kalau itu yg disarankan, forget it fool.

viii. Orang Jawa, Boyan dalam kad pemgenalan tidak ditaraf Melayu tapi Jawa, Boyan. Orang Cina hanya Cina saja. India pun macam tu juga - setahu saya, ini kerana yg hendak begitu ialah orang melayu, jawa dan boyan sendiri!
mereka bangga dgn keturunan masing-masing masa tu. mungkin saya silap. cuma tanya orang dulu-dulu kalau tak percaya. pemerintah untung apa jika golongkan kamu jawa dan boyan?
(dan saya nak tambah - di kad pengenalan singapore saya - ada nama saya dalam tulisan JAWI. ya! IC spore saya ada nama saya dlm tulisan JAWI. ini pilihan saya. IC cina boleh letak nama mandarin, india letak tamil. kalau tak mahu pun tak apa. sebab masa tu orang melayu bangga dgn bahasa jawi ni. sekarang dah tak ada dah sebab orang tak bangga lagi).

ix. Tiada lagi kampung Melayu di Singapura - kampung cina pun dah tak ada kat spore ni. kampung india pun dah tak ada. apasal kamu bising tak kena tempat? satu buah kampung pun dah tak ada lagi di seluruh singapore!
spore kecik semua dibina flat dan kondo, mana ada tempat nak bersawah, berkampung dan berak dalam jamban atas sungai?
masjid spore banyak yg tiga, empat dan lima tingkat kau tak nampak pula?
masjid malaysia semua dua tingkat saja (purata) sebab dia banyak tanah, abang kupang.

x. Kuota penempatan orang Melayu - ini saya dah bincang dulu kenapa pentingnya orang melayu dicampur dengan bangsa cina di spore - lihat sini.

Dan kamu ada tambah lagi:
xi. orang Melayu,di penjara, dipusat pemulihan dadah bersepah.
xii. di pantai-pantai Singapura ada golongan hidup merempat di khemah sementara, rata-rata mereka Melayu.

hai! ini pun salah pap juga? kalau melayu merampok, makan dadah kan salah mereka!
saya ada beberapa anggota keluarga makan dadah, masuk penjara, jadi saya tahu secara detail problem ini. pada saya nasib baik pemerintah membantu mereka ini - dapat kerja lagi.
kat msia pun melayu bersepah dlm penjara dan pusat pemulihan dadah! tak pula mereka salahkan kerajaan umno-bn!
jamal abdillah keluar masuk pusat serenti, dan kerap cerai berai - takkan salah umno-bn?

tentang yg merempat di pantai tak ada rumah - kau gi duduk dgn mereka, macam saya buat.
tanya 'apa dah jadi brader?'
kebanyakan mereka ni bercerai berai, makan dadah, malas nak kerja dgn gigih - kerja seminggu, kena marah bos sikit, merajuk. kerja overtime lebih sikit, esok ponteng (masalah gian dadah ialah punca utama).
atau, ada yg membeli rumah mahal drpd kemampuan, apabila tak boleh bayar kena tendang keluar, lalu bercerai.
ie ini bukan masalah sebab mereka melayu, tetapi sebab poor planning dan dadah.

sekali lagi, saya tahu sebab ada anggota keluarga macam ni.
baru bulan puasa lalu, pemerintah, masjid dan persatuan islam di spore adakan kempen 'Bijak Belanja' di sini. malu aku sebab menunjukkan bodohnya bangsa aku.
orang melayu ni dia suka beli rumah di luar kemampuan, lalu ditambah balak dgn beli furniture mahal2 dan TV besar2.
kat spore ni kalau tak ada 40inch TV macam miskin sangat, walhal bapak kerja jadi peon. ini saya cakap tentang ahli keluarga sayalah.
nak salahkan govt lagi?
konsep meritokrasi taik kucing? suka hatilah.

bukan cantik lihat orang spore papa kedana ni.
tetapi ada social net juga kalau ada masalah - jumpa MP, jumpa persatuan kebajikan, persatuan islam dsbnya.

kalau tak puas juga - kamu masuklah malaysia: kamu ingat orang msia nak terima kamu jika papa kedana dan tak ada skill?

jawapan basicnya: elakkan dadah, merokok, berjudi, minum arak (sebab nak jimat wang).
belanja yg mampu.
rumah kecil tak apa, duduk kat lantai tak apa, asal hutang tak banyak.
simpan wang utk hari hujan.

tolonglah orang melayu spore: jangan gunakan excuse 'kena tindas' ni.
buang masa fikirkan benda yg pada saya hanya melemahkan semangat. pada saya, tak betul pun. itu cerita lama masa singapore menjadi sebahagian daripada malaysia, kemudian bercerai dan bapak-ibu kita kecewa.

arwah bapak saya drebar. mak saya dulu amah.
jadi saya tahu apa itu kemiskinan, tak cukup makan, hidup merempat, dihina orang.
inilah yg membuat negeri china, india naik kini. orang miskin semua rush nak ke atas.
mereka tak fikir banyak tentang kena tindas ni, walau ada sistem komunis di china, sistem kasta di india.

kamu orang melayu buat ni: naikkan taraf pelajaran anak2.
naikkan taraf pelajaran anak2.
dan naikkan taraf pelajaran anak2 kalian.

No comments:

Post a Comment